Sedam Rilskih jezera – raj u komšiluku

“Čekao sam dugo taj pogled na oblake ispod a ne iznad, čekao i dočekao. Kada smo izašli na prvi vrh iznad jezera a na pola puta do Damge, ono što smo ugledali ispod bilo je fantastično”

Dugo sam planiraos obilazak ove turističke atrakcije Bugarske. Rilska jezera su popularna tokom cele godine, radi se o glečerskim jezerima na velikoj nadmorskoj visini, iznad 2000m. Jezera su svuda na Rili ali ovih sedam jezera nalaze se blizu jedno drugom, sa obližnjih vrhova se pruža odličan pogled na svako a planinarske staze prolaze nedaleko ili tik pored jezera. U pitanju je bila dvodnevna akcije s tim što ću sada u ovoj priči da opišem samo prvi dan tj jezera i uspon na vrh Damga. U drugoj priči idemo 50km dalje ka vrhu Maljovica, jednom od najviših u Bugarskoj.

Po dolasku u pl.dom Paničište raspakovali smo se, višak stvari ostavili u dom ili minibus i pohitali dalje ka ski stazi koja vodi dalje ka Rilskim jezerima. Nije bilo rano ali obzirom da staza nije ni dugačka, nisam se plašio da ćemo išta tog dana da propustimo. U domu su nas dočekali prijatelji iz Bugarske, Cvetan Cekov, Goljam Turist (tako mu je popularno fejsbuk ime) i Cvetana, veselo društvance iz Sofije koje često planinari sa nama i pomaže na stazi i oko organizacije. Dragi su gosti i nama u Srbiji.

15036640_10210038636816973_3465592091946772583_n
Blizu planinarskog doma “Rilski ezera”

Elem, krećemo do mesta gde treba odlučiti da li dalje ski liftom ili terenskim vozilima još 4km uzvodno tj uz planinu. Odlučujemo se za žičaru i krećemo. Bilo mi je samo malo nelagodno kada se ista zaustavila baš na najvišem delu iznad jednog kanjona i tako stajala minut-dva. Posle kratke krize 🙂 došli smo do prelepog velikog planinarskog doma “Rilski ezera” odakle se pružao pogled sve do Vitoše. Dobro označenom planinarskom stazom krećemo put Rilskih jezera i stižemo do najvećih a to su Bliznaka, dva maltene spojena jezera a potom prolazimo pored najvećeg jezera Bubreka (u obliku Bubrega).

000DAMGAnovo2

Nakon toga prolazimo pored jednog manjeg, ne sećam se i naziva ali je bilo zaleđeno, tanak sloj leda je pokrivao celo jezerce i bilo je itekako zanimljivo za fotografisanje. Nismo napravili veliku visinsku razliku ali sada kreće glavni uspon, već vidimo deo sa klupicama i zastavom na dvestotinak metara ispred nas i tu planiramo prvu pauzu na putu ka našem cilju a to je vrh Damga (neki ga zovu Ivan Vazov) na 2669m nadmorske visine.

Čekao sam dugo taj pogled na oblake ispod a ne iznad, čekao i dočekao. Kada smo izašli na prvi vrh iznad jezera a na pola puta do Damge, ono što smo ugledali ispod bilo je fantastično.

12439071_10207364310360483_8318375476395887629_n

Baš dugo smo se tu zadržali prvenstveno zbog pogleda koji je iz bajke. Uživamo u jezerima i oblacima a čeka nas lak zadatak još samo stotinak metara visinske razlike do vrha Damga.

Velika je nadmorska visina, vegetacije praktično i nema. Jesen uveliko a trava požutela. Sve okolo ili pod tom požutelom travom ili zemlja i stene tamne boje. Veoma čudan pejzaž. Moonlike. Napokon oko podneva stižemo do vrha Ivan Vazov ili Damga, kako god. Vetar se pojačava ali i ovde uživamo u pogledu ali na okolne vrhove i pravimo planove za neki naredni put. Do najbližeg vrha preko 2500m ima samo 2,5km. Nekoliko planinara se odlučuju da skoknu i do njega. Na putu je čak i planinarski dom. Neverovatno koliko je planinarenje ovde popularno, da ima domova (hiža – kako Bugari kažu) na svakom koraku pa čak i u nedođijama na preko 2500m nadmorske visine. I svi ti domovi rade punom parom i leti i zimi.

mosorsy
VRH DAMGA 2669m

Vraćamo se puni utisaka ka Prševici. Međutim, drugom stazom jer sam isplanirao da možda, ukoliko stignemo posetimo i još jednu prirodnu atrakciju ovog dela Rila a to je vodopad Skakavica. Staza u zadnjem delu prolazi kroz gustu četinarsku šumu, već je uveliko popodne a kraj je oktobra, mrak brzo pada pogotovo ispod vrhova, pogotovo u šumi. Spusta se odjednom i gusta magla što nam dodatno stvara dilemu da li da idemo do vodopada ili ne. Ipak ostavljamo Skakavicu za neki drugi put.

000DAMGA5
POVRATAK SA DAMGE, “JURI” NAS OBLAK

Sve u svemu, više nego dovoljno je bilo to što smo uspeli da po divnom danu, bez magle, padavina ili prevelike hladnoće uživamo u pogledu na svih sedam Rilskih jezera, ispenjemo vrh Damga na 2669m i vratimo se do mraka u dom Prševica, odmorimo se dobro i isplaniramo sutrašnji mnogo ozbiljniji uspon na Maljovicu.